سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قَالَ سَألْتُ اَبَا الْحَسَن ِالر ِّضَا(ع) عَنْ فَاطِمَةَ بِنْت ِمُوسَى بْن ِجَعْفَر (ع)، فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةَ.
راوى گوید از امام رضا(ع) درباره حضرت فاطمه معصومه پرسیدم. آن حضرت فرمود:« هرکس قبرش را زیارت کند، بهشت بر او واجب مى شود .
تا آنجا گفتم که زیارت اگر زیارت باشد یعنی همان توبه از گناه و توبه یعنی صاف شدن یعنی پاک شدن از گناه درحالی که اگر ثوابی داشته باشی جای خود می‌ماند.

بگذارید برایتان روایتی از  ابو بصیر بیان کنم .
ابوبصیر  می گوید:
همسایه ای داشتم که در دستگاه امویان رفت و آمد داشت و از این راه ثروتی به دست آورده و کنیزانی خریده بود. منزلش محل اجتماع عده ای برای نوشیدن شراب شده بود و من چندین بار به خودش شکایت کردم ولی او ترتیب اثری نداد. پس از این که اصرار و پافشاری کردم به من گفت:«من مردی آلوده به گناه و گرفتار هستم و تو مردی پاک هستی. سلام مرا به امام صادق علیه السلام برسان. امیدوارم که خداوند به وسیله تو مرا نجات بخشد.»

خدمت امام صادق علیه السلام رفتم و ماجرا را تعریف کردم. امام به من فرمود:« به همسایه ات بگو جعفر بن محمد می گوید تو دست از کارهایت بردار، من هم ضمانت می کنم که خداوند تو را به بهشت ببرد.»
وقتی به کوفه برگشتم همسایه‌‌ام به دیدن من آمد. پیام امام را به او رساندم.
او پس از شنیدن پیام امام صادق علیه السلام از من خواست قسم بخورم که امام این پیام را داده است. من هم سوگند خوردم.
پس از آن خداحافظی کرد و رفت. چند روز که گذشت پیام داد که با من کار دارد، وقتی به در خانه اش رسیدم از پشت در گفت:«من برهنه هستم و هیچ چیز در خانه ندارم، و هر چه داشتم انفاق کرده ام.»
نزد دوستانم رفتم و برایش لباس تهیه کردم. چند روز بعد به من پیام داد که:« من بیمارم پیش من بیا.»
من هم برای پرستاری از او به منزلش رفتم.
تا این که روزی به حال احتضار افتاد و بیهوش شد. پس از آنکه به هوش آمد به من گفت:« ای ابو بصیر، صاحب تو امام صادق علیه السلام به عهدی که با ما داشت وفا کرد.» و پس از این جمله، از دنیا رفت.

همان سال در حج، نزد حضرت صادق علیه السلام رفتم. امام با دیدن من بدون مقدمه و پیش از اینکه از در وارد شوم فرمود:« ای ابو بصیر ما به عهدی که با دوستت داشتیم وفا کردیم.»

البته خدا هیچ وقت حق الناس را نمی‌بخشد. چون حق خداوند نیست که ببخشد و او هم به حق دیگران احترام می‌گذارد و این این مساله مسلمان و کافر ندارد حق الناس حق‌الناس است.

 اما سوالی که این وسط مطرح می‌شود چگونه کسی که به زیارت می‌رود و حق الناس هم دارد خداوند او را وارد بهشت می‌کند؟
بگذارید در اهمیت حق الناس حدیثی را برایتان نقل کنم
«ای پیامبر خدا «ص» اگر من در راه خدا کشته شوم این شهادت موجب کفاره ی گناهانم خواهد شد ؟حضرت فرمود بلی و سپس ایشان را خواست و به او فرمود :الن چه گفتی ؟آن مرد گفت :شهادت موجب کفاره ی گناهان من خواهد شد ؟پیامبر فرمود :بجز قرض ها بله  ،اکنون جبرئیل این موضوع را به من اعلام داشت .»
مشخص است که این قرض منظورش همان حق‌الناس است.

پس کسانی که حق الناس زیادی دارند که هم از این حدیث خارج می‌شوند.


نوشته شده توسط مهدی | یکشنبه 87 آبان 12 | ساعت 12:47 عصر | ...